Friday 17 January 2014

Pastikan makanan di pusat pemindahan banjir cukupi – BorneoPost ... - Blog Makanan di Sarawak

Pastikan <b>makanan di</b> pusat pemindahan banjir cukupi – BorneoPost <b>...</b> - Blog Makanan di Sarawak


Pastikan <b>makanan di</b> pusat pemindahan banjir cukupi – BorneoPost <b>...</b>

Posted: 07 Dec 2013 03:55 PM PST

MIRI: Agensi kerajaan berkaitan harus memastikan bekalan makanan di pusat-pusat pemindahan mangsa banjir mencukupi bagi meneruskan kelangsungan hidup mangsa banjir.

Aktivis Masyarakat, Wan Zain Syed Mohdzar berkata Sarawak juga tidak terlepas daripada bencana banjir namun ia belum berada di tahap membimbangkan.

"Begitupun, kerajaan mengumumkan bantuan kepada mangsa banjir seluruh negara dan harapan kita bekalan itu sampai kepada mangsa di pusat- pusat pemindahan," katanya di sini semalam.

Menurutnya, beberapa kawasan rendah di Sarawak khasnya di kawasan pendalaman turut mengalami bencana sama sejak beberapa hari lalu.

"Agensi kerajaan berkaitan harus bersiap sedia dengan penyimpanan bekalan makanan dan keperluan lain kerana kemungkinan kita juga akan berdepan masalah banjir serius seperti di Terengganu dan beberapa negeri lain" ujarnya.

Wan Zain menambah, bantuan khas yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak harus sampai kepada mangsa banjir tanpa sebarang karenah birokrasi.

"Kita tidak mahu apabila mangsa banjir ini memerlukan bantuan segera, agensi kerajaan berkaitan melengah-lengahkan permohonan mereka sedangkan bantuan khas itu untuk mereka," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menasihatkan penduduk yang tinggal di kawasan rendah khususnya di tebingtebing sungai agar sentiasa memantau aras air pasang.

"Berikutan keadaan cuaca tidak menentu ketika ini, kita menasihatkan supaya penduduk sentiasa menjaga keselamatan diri dan ahli keluarga serta berpindah jika diarahkan," katanya.

Pada masa sama, beliau juga menyarankan ibu bapa mengawasi dan melarang anak-anak bermain dengan air banjir yang boleh membahayakan nyawa mereka.

"Ada yang mati lemas kerana bencana banjir. Kita berharap ibu bapa faham dengan bencana terbabit kerana ia boleh meragut nyawa mereka dalam sekelip mata jika tiada langkah berjaga-jaga," katanya.

Print Friendly

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

No comments:

Post a Comment